.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران، پرسابقه‌ترين منطقه در‌ عزاداري محرم

رئيس پژوهشكده مازندران‌شناسي با اشاره به اينكه نخستين حكومت شيعي علوي جهان در مازندران تشكيل شده است، گفت: به اين اعتبار استان مازندران پرسابقه‌ترين تاريخ را در برگزاري عزاداري ماه محرم براي امام حسين (ع) دارد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، حسين اسلامي با بيان اينكه محرم، عاشورا و پاسداشت اين نهضت در مازندران از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، افزود: ‌هزار و 200 سال قبل مازندران، اسلام را با تشيع آغاز كرد.
وي با اشاره به اينكه تكيه‌ها در مازندران از عمده‌ترين مكان‌هاي تجمع مردم استان در ماه محرم شمرده مي‌شوند، تصريح كرد: تكيه در مازندران مترادف با محله معنا مي‌شود كه داراي ساختمان مستقلي است و اين گونه نيست كه مانند مناطق ديگر كشور در چادرها به عزاداري امام حسين(ع) بپردازند.
اسلامي يادآور شد: محوطه‌هاي جلويي اين تكيه‌ها داراي مكان‌هايي به سقان‌فار است كه عمدتاً جوانان محل در آن مي‌نشينند و سالمندان و ميان‌سالان در تكيه جاي مي‌گيرند.
وي افزود: مازندران داراي بيشترين حسينيه براي عزاداري امام حسين(ع) در كشور است.
وي با بيان اينكه در مازندران دو روز پيش از آغاز ماه محرم مردم به پيشواز اين ماه مي‌روند، خاطرنشان كرد: در دو روز اول ماه محرم نيز مردم مازندران براي ورود امام حسين(ع) به كوفه شهرها را چراغاني مي‌كنند اما پس از دو روز وقتي كه ناجوانمردي اهل‌كوفه برايشان آشكار مي‌شود، شهرها را سياه‌پوش مي‌كنند.
رئيس پژوهشكده مازندران‌شناسي با اشاره به اينكه مازندران داراي اشعار غني در مدح امام حسين(ع) و يارانش است، گفت: بايد با استفاده از اين فرهنگ و پشتوانه غني، مداحي‌هاي ماه‌ محرم در شان اصحاب اين ماه برگزار شود.
وي با بيان اينكه بسياري از آيين‌‌هاي سال‌هاي اخير در ماه محرم از بدعت‌گذاري‌ها ناشي مي‌شود، ادامه داد: بسياري از اين آيين‌ها از ناآگاهي و اشتياق مردمي براي اهل ‌بيت(ع) صورت مي‌گيرد كه بايد اين شور مردمي را به سوي شعور و آگاهي ديني سوق داد.
به گفته اسلامي نبايد هر گونه اشعار، موسيقي، ريتم و يا گفته‌اي را درباره امام حسين(ع) و يارانش به ‌كار برد و اهل فن و آگاهان ديني بايد افرادي داراي دانش و بينش اسلامي و عاشورايي را براي بيان رشادت‌ها و آزادگي امام حسين(ع) و يارانش به كار گيرند.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد با محرم و فرهنگ عاشورايي سليقه‌اي برخورد شود، اظهار داشت: خواست، الهامات و القائات فردي و قومي در اين فرهنگ جايي ندارند و بايد از لحظه‌هاي ارزشمند و انباشته از رمز و راز عاشورا درك درستي صورت گيرد.
به ‌گفته وي نسبت دادن زورمندي و يا زيبايي به قهرمانان كربلا شايد از دشمن‌ها با اين فرهنگ نشات گرفته شده باشد اما بسياري نيز ريشه در رهاسازي و سامان‌ندادن تفكرات عاشورايي در ميان عامه مردم دارد.
اسلامي تصريح كرد: ايران به‌ عنوان مركز و قلمرو جهان تشيع مورد توجه و دقت‌نظر انديشه‌هاي جهاني است و نبايد اجازه داد فرهنگ اسلامي و شيعي با برخي خرافه‌ها و بدعت‌ها به جهانيان معرفي شود. 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.